Mineral eller ekosmink?

Jag sminkar mig i ärlighetens namn inte särskillt mycket. Ofast orkar eller hinner jag sällan göra det på morgonen och till fest blir det mest puder och maskara. Men det händer ju ändå då och då, och vid de här tillfällena vill jag lägga på så naturlig make up som möjligt. Därför använder jag mineralsmink. Först från I.D. bare minerals och nu testar jag Bodyshops. Jag föredrar faktiskt Bodyshops, även fast I.D. känns lite mer exklusiv. Ingen av dessa är däremot miljömärkta, även fast Bodyshop säkert skulle hävda att de visst tar ett scocialt och etiskt ansvar.

Nu har det dykt upp ett ekologiskt alternativ, med miljömärkning (OFC). Märket heter Nvey och finns att köpa på Ren Skönhet. Sminket innehåller inte parabener och i sortimentet finns bla foundation, pressat puder, läppstift, ögonskugga och eyeliner. Och så har de förstås deras egna borstar. Det låter bra, men jag har inte testat det själv. Någon som hunnit prova?

nvey_eyes

6 responses to “Mineral eller ekosmink?

  1. Therése Nyholm

    Tänkte testa men priserna var lite väl stora för min lilla plånbok tyvärr.
    Är det någon som testat någon slags ekosmink?

    /Therése

  2. Nej dessvärre inte. Inte något som är miljömärkt i alla fall. Dr Hauschka har ju smink också, men det har jag inte provat än.

  3. Hej, en liten kommentar; Mineralsmink kan inte odlas och kan inte ekocertifieras. I ECO-sminket finns samma mineraler som i mineralsminket + olika ekologiska oljor. De kan ni också köpa separat för ca 95,-/100 ml jojobaolja.

  4. Aha … det visste jag inte. Tack för tipset! Då ska jag kanske ta och testa Nvey ändå.

  5. Pingback: Billigt mineralsmink « Trädkramaren

  6. Pingback: Parabenfria produkter | Trädkramaren

Kommentera

