Goda juicer

I affären hittade jag häromdan Saltå kvarns härliga juicer. Jag testade Fruktkick som var riktigt god. Det skadar ju inte heller att det är 100 % frukt och grönsaker och inte en tillstymmelse av läskiga E-ämnen. Juicen är också både KRAV- och Demetermärkt. Nu har de dessutom tre nya smaker så du kan totalt välja mellan hela tretton olika varianter. Inte dåligt!

Demetermärkningen har jag inte sett tidigar eller åtminstone inte lagt märke till. Det säger ganska mycket om hur många olika miljömärkningar som finns idag. Dessvärre tror jag inte att alla dessa märkningar tillför något till att öka försäljningen av miljövänliga produkter, tvärtom misstänker jag att många kan bli avskräckta i den märkes-förvirring som verkar råda.

Demeter är i alla fall kontrollorganisation för Biodynamisk odling i Sverige och har funnits ända sedan 1957. Demetermärket innebär att produkten innehåller minst 90% biodynamiskt och minst 95% ekologiskt odlade råvaror. Bra att de kontrollerar företag, men varför kan inte dessa varor KRAV-märkas, en märkning som är betydligt mer känd?

juice_demeter

Kommentera

