Mat hem till dörren

Orkar du inte släpa tygpåsarna hem efter att du handlat eller har du ingen cykelkorg? Då finns det massor av alternativ för dig att få maten hem till dörren. Det finns till exempel flera gårdsbutiker som levererar ekologiska grönsaker och andra livsmedel, bland annat Mossagården, Årstiderna och Ekolådan. Jag har själv testat Mossagården och jag gillar det. Förutom för grönsaker och frukt, får du även recept på veckans innehåll i lådan, så du behöver inte undra vad du ska göra med kålrabbin.

Det har även poppat upp flera nätbaserade livsmedelsbutiker. Några exempel är Ecoviva, Middagsfrid och Hemmalivs. Alla har de ekologiska produkter men skillnaden är att Ecoviva och Middagsfrid levererar färdiga menykit så du slipper både middagsplaneringen och trängseln i kassakön medan Hemmalivs mer fungerar som en nätvariant av din fysiska butik.

Det trista är dock att du som bor utanför storstan eller tätorter troligtvis inte kan få något skickat hem till dig, så kolla upp var respektive tjänst levererar innan du dyker ner i sortimentet.

webblivs

4 responses to “Mat hem till dörren

  1. Jag vet att iaf ekolådan levererar till mindre orter om man är en bunt som går ihop och beställer!

  2. Åhh … kan vara bra att veta! Tack för infon! Har du testat någon av tjänsterna?

  3. Om man enbart är ute efter grönsakar och frukt så verkar Ekolådan att vara perfekt, men om man vill ha hela kitet så måste det vara Ecoviva eller Middagsfrid som gäller.

    Nu har ju jag tur som bor i Stockholm, där båda levererar och jag har fått leveranser från både Ecoviva och Middagsfrid. En sak som verkligen slår mig är att Ecovivas mat helt enkelt är godare, men det är naturligtvis en smaksak.

    Ecoviva har dessutom mycket mer ekologiska varor i sina kasser än Middagsfrid har, pluss att de har beräknat näringsvärde (om man nu tycker att det är intressant). Middagsfrids mat är ju knappast onyttigt med alla rotfrukter man får…hahaha

    Hur som helst, så är båda tjänsterna mycket bra och helt klart värd att testa, men jag vill flagga för Ecoviva, då de är snäppet bättre, enligt mig.

Kommentera

