Rättvis handelsforum 2009

IMG_0237I helgen var det Rättvis handelsforum i Malmö och självklart var jag där för att kika på Sveriges rättvisa utbud. Under forumet kunde du besöka både seminarier och mässan. Vad gäller utbudet var det mesta samma gamla vanliga med IM och Världsbutikerna och där de flesta verkar köpa in varor från samma ställe. Fast det är kanske mer en reflektion av hur lite rättvisemärkt och ekologiskt det finns på marknaden?!

Men det fanns några nya influenser, åtminstone för mig. Bland annat Chokladpralin som inte bara har ett sött namn utan även erbjuder eko- och rättvisemärkt choklad och annat gott. De har även fin fina presentlådor som du kan ge till någon du tycker om … mig till exempel.

Har du ett företag kan du köpa rättvisemärkta profilprodukter på Fair Unlimited (eller föreslå det för företaget du jobbar på).

Sture&Lisa kan du köpa supersöta bebiskläder. Jag blev riktigt sugen på att köpa en liten spöktröja, trots att jag inte har en bebis att ge den till.

Jag plockade också på mig två trevliga guider för dig som bor i södra Sverige. Den ena var en eko/fairtrade-guide till Malmö och den andra en ekoguide till Skåne. Båda mycket innehållsrika och intressant nog några olika ekoställen för just Malmö. Du kan ladda ner eller kika i båda via respektive hemsida.

IMG_0235

2 responses to “Rättvis handelsforum 2009

  1. Hoppas du tyckte det var ett intressant forum iaf! Vi som jobbade med det fick iaf positiva reaktioner så det kändes kul, men vi vill ju gärna höra allas både positiva och negativa så det kan förbättras. Titta gärna in på min hemsida med, har en googlemap/guide med de schyssta ställena här i Malmö. Just nu under uppdatering då man fick en del nya tips just på forumet. Gillade oxå chokladpralin.se skarpt jag förresten. Har länkat till din blogg från min förresten, väldigt intressant 🙂 Om du inte fick/tog rabattkortet 10% på forumet så hör av dig så fixar vi ett till dig med.

    Allt gott!

    Henrik

  2. Ja det är alltid kul att hitta nya ekologiska och rättvisemärkta prylar och idéer! Och jag ska definitivt kika in på guiden. Tack för tipset!

Kommentera

