Miljövänlig hårfärg?

photoEfter att ha låtit mitt hår leva ett eget liv i snart ett halvår, färgade jag i helgen håret något mörkare (se bild till höger). Jag har tyvärr inte råd med en klippning eller en professionell färgning så det blev hemmavarianten från H&M. Eftersom man måste sitta med färgen i håret en halvtimme, fördrev jag tiden med att läsa på innehållsförteckningen. Det skulle jag inte ha gjort! En produkt med mer skit får man nog leta länge efter … och det kladdar jag i håret … och låter det vara där i 30 minuter! Nu tynger ångesten ner titta-vad-fin-jag-är-i-håret-känslan.

Så … finns det något alternativ för hemmafixaren? Jag har sett hennavarianter i hälsobutiker, men har för mig att de var krångliga och tog nästan hela dagen att färga.  Efter en snabb sökning på nätet hittade jag Tints of Nature som du bla kan köpa på Bodystore. Där finns dock ingen anvisning så det är möjligt att den också kräver flera timmar av ansträngning av dig.

Har du hittat en bra färg eller är det helt enkelt bäst att bara låta bli?

Bild 17

Uppdatering:

Min planet testar ekofrisör och ekologisk hårfärg. Läs testet här.

19 responses to “Miljövänlig hårfärg?

  1. Hej hannah . Jag har gjort många hemma färgning och köper det på Lindex Så fråga gärna nästa gång jag hjälper dig gärna och jag kan bjuda på en färgning. kram

  2. Åh vad snällt! Finns det ekologisk hårfärg på Lindex?

  3. Jag köpte en ekologisk färgning en gång, helt värdelös! Inget hände. Testade igen, samma värdelösa resultat tyvärr. Det var som att försöka smeta in lera…

  4. Hmm … ja det var det jag fruktade. Synd. Men jag ska nog testa denna en gång … berättar mer när jag testat!

  5. Joachim Palvig

    Tint of Nature innehåller många av de mest skadliga ämnen som finns i hårvårdsprodukter inom EU, t.ex PPD. EU’s forskningsaråd berätter att det finns problem med t.ex. ppd. som är mycket sensibiliserande / allergiramkallande. Det samma berätter Karolinska Institutet, Rådgivningscenter för frisörer och Kosmetologer…

    PPD är inte lagligt inom EU, om det komme rpå huden !!! âr det möjligt att färga håret utan att det kommer på huden ???

    Tint of Nature är på Grön Salongs Forbud-produkt-Lista (Omfattande miljöcertifieringsystem af professionella prisörer i Norden). Kolla systemet på http://www.groensalon.dk, http://www.erikak.se(svensk hemsida finns i juni)

    Det enda syntetiska hårfärgningssystem, som inte innehåller problematiska / skadliga ämnen är Elumen från Goldwell. Elumen är endast till professionella frisörer. Vi kan inte köpa den till hemmabrukning.

    Det är inte alla växtfärger som är uproblematiska. Om du vill känna dit produkt, kan du checka Forbuds-âmne-Listan på http://www.gorensalon.dk eller http://www.erikak.se

  6. Joachim Palvig

    Inte alla produkter som kallas ekologisk är utan skadliga ämnen.

    Din enda garanti för inte at komma i kontakt med produkter som innehåller kända problematiska / skadliga ämnen, är att kolla produkterna på http://www.groensalong.dk -> positivlistan.

    Listan uppdateras av Københamns kommuns grön Slaong system. Systemet finns i hela Norden och är et miljöcertifieringssystem for professionella frisörer.

    Sverige har pt. endast 1 frisör som ville bli miljöcertifierad, det er erika . K – Hair by nature.

    Grön Salong – omfattande miljöcertifierad är oberoende och samordnas från Köbenhamns kommun.

  7. Oh tack för all info! Då ska jag in och lusläsa grön salong! Och vad synd att Tints of nature inte är helt ok trots sin miljövänliga approach.

    Men så fort jag har lite pengar över tänkte jag testa att färga håret på Big Hair Mama i Malmö som har miljövänliga färger. Kanske är Elumen, får passa på att fråga nästa gång jag går dit.

  8. Joachim Palvig

    Bra om alla skulle bli medveten om de skadlige ämnen innan de testar dom.

    Observera – Big Hair Mamma använder inte Elumen – men SENS.US, som innehåller flera mycket skadliga ämnen (allergiframkallande, hormonstörande, cellgifter, genmuterande …) ämnena Toluene-2,5-Diamine Sulfate, 2-methylResorcinol …. Kolla http://www.groensalon.dk->Forbudslisten eller http://www.erikak.se->Forbuds-ämne-listan.

    Big-Hair-Mamma är inte omfattada miljöcertifierad. Det är endast erika.K – hair by nature och en i Färjestaden på ôland och en i Melby Strand, norr om Båstad. det är jag som certifierar alla svenska frisörer.

    Vänliga hälsningar Joachim

  9. Joachim Palvig

    …forlåt mig, jag glömte att säja att det man ALDRIG kan lita på en sälgare!

    Några säger att Pure.Color är accepterad av Grön Salong. det är inte på rigtigt. Pure.Color innehåller tvo typ av PPD, som vetenskabligt bevesat är Mycket allergifamkallande och giftigt.

    Några sälgare och frisörer säjer att deras produkt inte innehåller t.ex. ‘resorcinol’, om det finns i ett lämgre namn med resorcinol: ‘2-methylresorcinol’. Detta är också resorcinol. Några säljare och frisörer säjer att deras produkte rinte innehåller PPD om p-phenylene finns i ett långt namn t.ex: ‘p-phenenylene diamine sulfate’

    Den enda sätt at vära säker är att använda ELUMEN och att testa en omfattande Miljöcertifierad Grön Salong – Köbenhamns kommuns system (hus som symbol) – inte Stena Recyclings Grön Salong (sax som symbol =endast avfallssortering).

  10. Pingback: Gästbloggare – ekologisk hudvårdsterapeut | Trädkramaren

  11. Pingback: 2010 in review | Trädkramaren

  12. Hur kan det vara möjligt att dessa produkter får säljas? Finns inte ”kemikalieinspektionen”…. Jag slits också mellan att få bort alla grå som jag inte vill ha vid 30 års ålder och alla dessa gifter. Dels som kommer att föras över till min kropp och som sprids ut i MILJÖN. Kan tänka mig att de inte oskadliggörs i reningsverken….. Är det någon som kan något om detta? Mvh Sara

  13. Ja man kan ju undra varför vissa saker är tillåtna att säljas! Jag är också ambivalent till färgning av håret. Jag passar ju jäkligt bra i en mörkare brun färg, men samtidigt känns det sjukt jobbigt att kladda farliga ämnen i håret. Hmm … just nu håller jag mig till att helt enkelt inte färga håret.

  14. Hej
    Nu finns det flera omfattande miljöcertifierade Gröna Salonger. Se http://www.gronfrisor.se Jag rekommenderar också länket: http://www.gronfrisor.se/User_files/ea653a13a44e913e54009d04b2f3be7d.pdf
    Om du vill hitta rätta produkter kan jag rekommenderar länket: http://www.gronfrisor.se/produktlisterna

    Fast att Tints of natures produkter finns att köpa på de flesta hälsokostaffärer, innehåller det de mest skadliga ämnena, t.ex. PPD, som inte är lagligt inom EU om det kommer på huden. Läkemedelvärket, Kemikalieinspektionen, Arbetsmiljönämnden gör inget. Problemet är att de på på den ena sidan ska beskydda menniskor och på den anden sidan är lagstiftningen inte bra nog.

  15. Jag älskar listorna, speciellt Positiva-Produkt-listan! Nu ska jag köpa hårprodukter utifrån den. Tack för tipset Joachim!

  16. Hej, jag måste bara fråga. Om man är gravid kan något av ämnena i ELUMEN påverka barnet? Har använt ELUMEN länge och älskar den, men den torkar ju ut hårbotten så och den luktar mycket alkohol.

  17. Hej Birgitta

    Bra fråga. Du kan kolla innehållet på Goldwells hemsida och jämföra mot allergier här: http://www.goldwell.se/4/for-frisorer/vanliga-fragor–svar/om-allergier.html.

    Men generellt så krävs starka ämnen för att färga håret och även fast det inte innehåller de mest farliga ämnena så undviker jag själv både hårfärgning och nagellack nu när jag är gravid. Bättre att ta det säkra före det osäkra. Men använd sunt förnuft och gör det som känns bra i maggropen. Det är säkerligen inte bra för barnet heller att gå runt och känna sig orolig över alla gifter i vår omgivning.

  18. Ja överallt när man kollar på nätet så skrivs det att det är den ända färg som godkänns ekologiskt men varför går inte Goldwell själva ut med detta i sin framställning. När jag pratade med en försäljare där sa han att det inte ens var meningen från början att det skulle bli ekologiskt….

  19. Spännande! Fast kul att det blev miljövänligt utan att de tänkte på försäljningsfördelarna med att ha en ekologisk produkt. Oftast är det tvärtom. Men knepigt är det att de inte har mer info på deras egna sidor.

Kommentera

