Äntligen miljömärkt hos Body Shop

Jag har länge undrat varför The Body Shop, som marknadsför sig som miljö- och socialt medvetna, inte har miljömärkta produkter. Men det ändras från och med den 25:e februari, då de börjar sälja sin nya ekologiska serie Nutriganics. Serien är miljömärkt med Eco Cert. Jag blev dock lite besviken när jag läste kraven för att få märka produkter med Eco Cert, eftersom produkten minst måste innehålla 10  % ekologiskt odlade produkter … 10 %! Det är i och för sig bra mycket bättre än 0 %, men ändå pinsamt lite. Nu kan ju Body Shop välja att ha mer än 10 % och de skryter själva med att några produkter innehåller 42 % miljövänliga produkter, vilket är strålande, men jag gissar att flera av krämerna ligger närmare 10%-strecket.

Hur som helst är jag glad att de äntligen kommer få miljömärkta produkter och det ska bli spännande att se hur de känns på huden. I serien kommer du att kunna köpa ansiktstvätt, ansiktsvatten, smoothing serum, dagkräm, nattkräm, ögonkräm och en ansiktsmask. Kommer du att prova?

Läs tidigare inlägg om ansiktskrämer, Estelle & Thild, Dr Hauschka och Giftiga krämer.

5 responses to “Äntligen miljömärkt hos Body Shop

  1. Halloj Hannah!

    Jag upptäckte din blogg först idag! Jättekul!

    Och kände att jag måste berätta att jag var på The Organic Shop i Malmö förra veckan, fick mig en tankeställare kring parabener och påhitt… Försökte sen hitta något lite billigare, ekologiska alternativ. Och fann Oliva ECO, by CSS på apoteket. Upp till 94 % ekologiskt. Fritt från parabener (och mineraloljor och solikon+?).

    http://www.ccs-se.com/produkter/page.aspx?lnkId=620&parent=620&pid=242

    Men har just börjat testa…Så får se hur det funkat mot vintertorr hy. =)

    Jag dyker nog upp här snart igen!

  2. Hej Hanna

    Åhh vad kul att du hittat hit och att du testar Olivia ECO! Du får berätta när du provat och skriva en rad om det! Själv testar jag Dermanords produkter just nu och hittills är det lovande.

  3. Jag reagerade också på de låga kraven och på att produkterna innehåller galet mycket ingridienser. Men jag är ändå glad att de äntligen har miljömärkta produkter. Hittills har jag testat nattkrämen och den luktar jättegott alldeles lagom svagt 🙂

  4. Åh vad kul! Berätta … är krämen fet eller sjunker den in snabbt i huden?

  5. Pingback: Smörj in dig med djup hudkräm | Trädkramaren

Kommentera

