Samhällsansvar

I tisdags morse träffade jag VD:n för ett nystartat företag, World Care Events, i Malmö som satsar på CSR (Corporate Social Responsibility). Deras idé är att koppla ihop företag och samhällsentreprenörer och på så sätt hjälpa organisationer och deras anställda att både tänka mer på samhällsansvar och även få dem att agera mer ansvarsfullt.

Trots att de heter World Care Events vill de fokusera på lokala samhällsentreprenörer, något jag ofta glömmer bort när jag tänker på CSR. Jag ser nästan alltid svältande barn i Afrika eller lemlästade tigrar framför mig när CSR kommer på tal, men det lokala ansvarstagandet är ju minst lika viktigt som det globala. Inte minst för att det ger en mer synlig och direkt feedback för dem som engagerar sig, vilket förhoppningsvis ger mersmak.

Jag tycker också att det är extra kul att de arbetar mot just företag och deras anställda, eftersom företag har en stor miljöpåverkan och även en större chans att påverka andra företag genom att välja vad de köper och vilka de samarbetar med. Det är även de anställda som tillfrågas vilket samhällsansvar som ska tas av företaget, vilket i sin tur förhoppningsvis spiller över på deras fritid och de val de gör som privatpersoner.

Det är så härligt att se hur socialt ansvarstagande blommar upp på de mest oförutsedda platser och jag hoppas innerligt att riktigt många företag nappar på konceptet. Så har du ett företag och känner att du vill ge tillbaka något till samhället … här har du chansen!


Kommentera

