Hur mycket gifter innehåller du?

Jag skriver ofta om produkter som inte innehåller gifter, till exempel BPA-fria termosmuggar och smink utan parabener. Och det finns en anledning till det. Visste du att du som kvinna till exempel ”skänker” hälften av de gifter du har i kroppen, till ditt barn om du blir gravid? Det är en av anledningarna till att livsmedelsverket rekommenderar kvinnor i fertil ålder att äta fet fisk max 2 – 3 gånger per år, inte mer, eftersom det innehåller så mycket gifter.

I dagarna hade en film premiär, som handlar om just detta, dvs de gifter vi får i oss. Den heter Underkastelsen och går via Folkets Bio. Eftersom jag tycker att det här är så läskigt, det är ju ett hot jag inte kan se, så vill jag jättegärna gå på den här filmen.

Kolla in trailern nedan och ventilera vad du tycker! Någon som vill gå på bio?

10 responses to “Hur mycket gifter innehåller du?

  1. Håper du vil skrive litt mer om denne dokumentaren når du har sett den.

  2. Klart jag kommer göra!
    Men jag måste iväg och se den först … någon som vill hänga med?

  3. Otroligt spännande ämne. Började fundera mycket runt dessa frågor när jag studerade miljövetenskap och läste om alla dessa studier som gjorts ang miljögifter osv. Speciellt tankvärt angående ammning, jag hörde en vänninna prata om att det är bättre med att ge barnen flaska bara med tanke på hur mycket hon färgat håret genom åren…

  4. Ja det är helt galet! Tyvärr överförs ju automatiskt våra gifter till våra barn när de ligger i magen så det går inte att komma ifrån. Men på plussidan så får det 2:a barnet hälften av hälften eftersom vi redan har ”gett” hälften av gifterna till det 1:a barnet … och så vidare.

    Själv äter jag sällan fisk … eftersom jag har läst marinbiologi och testat de fiskar vi har tagit upp i sundet för gifter. Inte kul! Och det trista är att det är så få som känner till detta.

  5. Pingback: Fiskarna slipper ha huvudvärk « enbättrevärld.nu

  6. Pingback: The Story of Cosmetics « Trädkramaren

  7. Uscha… dessa gifter.. besök gärna min blogg.. vi verkar ha en del gemensamt 🙂

    Ha det fint

  8. Ja det är så man blir mörkrädd ibland! Och din blogg är superfin! Fast jag kunde inte kommentera på dina inlägg ;(

  9. Pingback: Micron – vän eller fiende?! | Trädkramaren

  10. Pingback: Parabenfria produkter | Trädkramaren

Kommentera

