Skönt hår

Jag använder sedan en tid schampo och balsam från Faith in Nature, vilket är helt underbart. Jag har inte blivit irriterad över håret, förbannat mig över att hårbotten kliar eller att håret är fett efter 5 min, sedan jag började använda det. Kort sagt är det rena mirakelkuren … för mig. Men det betyder inte att det passar alla förstås och idag tipsar Eco Chic om ekologiskt schampo från Björn Axén. Så är du inte nöjd med ditt schampo kanske du ska testa detta.

Schampot består till 95 % av ekologiska ingredienser och är till för oss med känslig hårbotten. Det innehåller inga parabener men är milt parfymerat. De ”aktiva” ingredienserna är solros och örtvinäger som tydligen ska fungera anti-inflammatoriskt och anti-septiskt. Jag har inte testat det men Eco Chic tycker att det är helt ok. Har du testat det? Vad tycker du?

4 responses to “Skönt hår

  1. Pingback: Parabenfria produkter | Trädkramaren

  2. Hej, nyss snubblat in här när jag googlade ecotools. Verkar vara en intressant blogg. Jag gillar själv oxå sådant som är ekologiskt och icke djurtestat. Förresten, kan man bara ta för givet att det som är ekologiskt är icke djurtestat? Vet du? Mvh Sandra

  3. Hej Sandra, vad kul att du hittat hit!

    Oftast är ekologiska produkter inte testade på djur, men det gäller inte alla. Det samma gäller för om de innehåller parabener. För att en produkt ska klassas som ekologisk bör den ha en miljömärkning och de olika miljömärkningarna har olika krav. Så det bästa är att läsa innehållsförteckningen och hålla utkik efter välkända miljömärkningar, som tex svanen eller bra miljöval.

    Hoppas det svarade på din fråga. =)

  4. EU har forbjudit test av produkter på djyr for många år sedan – men accepterad test av ämnen på djur. Därför är ”inte testat på djur” tveksamt.
    EU har nyligen forbjudit test av ämnen på djur, vilket gör det inte-relevant att fokusera på test på djur.
    Det som fortfarande är det mest relevanta är innehållet i produkten. Jag har testat INCI-innehållet i produkten, och produktserien kan innehåller konserveringmedel, som inte accepteras av Grøn Salon / Grön Salong – omfattande miljöcertifieringar http://www.gronfrisor.se
    Om et produkt kallar sig eko och inte testat på djur, kan det testas på menniskor 🙂
    Det finns ingen sammenhäng mellan eko och något annat, på grund av att Eko / ekologisk inte är definerad. Det samma är tillfället med organic.
    Den enda garanti du som kund har är produkt och ämnelistor, som är baserad på vetenskab och oberoende offentliga organisationer. kolla t.ex. gronfrisor.se -> ‘Produktlistor’.

Kommentera

