Fixarvecka – hål i tröjan

Fixarveckan fortsätter! Idag fixar jag mina stickade grejer som har hål. Det lättaste sättet är att tova igen hålet.

Jag har i ett tidigare inlägg skrivit om den här tekniken att tova. Du använder en tunn nål med hakar som du sticker genom ullen och ditt plagg. Material till tovningen hittar du på tex Panduro Hobby.

Gör såhär: Lägg en ullbit som matchar ditt plagg (eller ta en helt annan färg) och lägg den över hålet. Lägg en skumgummibit under hålet. Börja sticka nålen genom ullen och tröjan. Men se upp … nålarna är supervassa! Efter tag märker du hur ullen tovas. Om du vill kan du forma ett hjärta tex. Lätt som en plätt och färdigt på nolltid!

4 responses to “Fixarvecka – hål i tröjan

  1. Va snyggt
    Det ska jag också göra i fortsättningen 🙂 Tack för tipset
    kramar

  2. inga problem =)

  3. Så fiffig du är… det hade jag aldrig kommit på att göra 🙂

  4. 😉 Jag kom inte på det själv … fick tips av Woolfiller: http://www.woolfiller.com/

    Men det är smart och blir superbra resultat!

Kommentera

