Micron – vän eller fiende?!

Jag har länge varit ambivalent till micron. Den är min bästa vän på jobbet eftersom jag sällan har råd att käka ute, men samtidigt har jag haft en molande känsla av att den lurar mig.

Idag bloggar  Saltå Kvarn om att vitaminerna, och då främst B12 men även vitamin C, förstörs när jag micrar min lunch. Och om jag dessutom värmer maten direkt i en matlåda gjord av BPA-plast, riskerar jag att få i mig giftiga ämnen. Det har nämligen visat sig att vissa plaster kan avge gifter när det värms upp, så för att vara på den säkra sidan är det bäst att lägga upp maten på en tallrik (läs mer: SR, Aftonbladet).

Men å andra sidan är det ju miljövänligt och billigt att laga extra mycket mat till middag och ta med sig en lunchlåda till jobbet dagen efter. Så vad göra? Är det dags att satsa på Raw food à la Renée Voltaire, eller kan jag fortsätta äta min vitaminlösa, men varma, lunch? Vad tycker du?

mikrovågsugn

Mer om giftiga plaster: Hur mycket gifter innehåller du?, ABS-plast, Håll ditt kaffe varmt!, Giftfri nappflaska, Inte utan mitt kaffe, Jag är en porslinsmugg och Unna dig ekologiska prylar

12 responses to “Micron – vän eller fiende?!

  1. Framförallt så är den ju ful. Asful.

  2. Ha ha … ja det också!

  3. En del arbetsplatser har ju ett sånt där trionettakök. Om inte din arbetsplats har det kanske du kan be om en kokplatta till köket och värma maten i kastrull.

  4. Mycket bra idé Anna! Tack för tipset, det ska jag kolla upp.

  5. Jag läste också inlägget hos Saltå Kvarn, inte kul med micro. Jag försöker undvika micron så långt det går. Värmer gärna maten på spisen eller i ugn, det tar lite längre tid men funkar lika bra.

  6. Ja jag kanske ska börja med det jag också! Vad är det ni lagar då? Det måste ju vara ngt enkelt. Är det makaroner som gäller?

  7. Hej, jag hittade hit från Saltå Kvarns blogg och måste bara tala om att de undersökningar som refereras i SvD (i alla fall de troliga eftersom det saknas källhänvisning) inte alls ger vid handen att mikron förstör vitaminer, utan att det är för kraftig uppvärmning som är skadlig, så om något så är rådet: ät ljummen mat 🙂

    Mer information finns här

    Vad det gäller estetiken hos mikrougnar så såg jag den här för en tid sedan.

  8. Oh ljummen mat kan jag leva med 😉 Så det gäller alltså att värma maten på lägre effekt?

    Och Grand View Micron är ju riktigt snygg och praktisk. Undrar om den finns i lila? =)

  9. Det som är viktigast är att inte ha maten varm för länge, så när man kokar kalops så kan man lägga i nya morötter på slutet som bara precis får får bli mjuka medan de som kokt med hela tiden bara får ge smak.

    I mikron så värmer man ju oftast precis innan man skall äta så det är faktiskt en av de mildare formerna av uppvärmning.

    För att sammanfatta: de mesta vitaminerna försvinner om man tillagar länge och vid hög temperatur (stekning, långkok) och man skall undvika att värma maten flera gånger (inte bara för vitaminerna utan också för att mikroberna frodas i ljummen mat) eller långa varmhållningstider.

  10. ohh tack för förtydlingen … då blir det kort uppvärmning för lunchen imorn 😉

  11. Jag använder en gammal matlåda i metall till jobbet, sen lägger jag maten på en tallrik och värmer istället.

  12. Smart, det är så jag också gör, fast jag har maten i plastlådor och lägger upp på en tallrik. Men jag försöker att inte värma maten så länge nu.

Kommentera

