Klimatkompensera resan

Idag drar jag iväg till New York med min kära mor, som gav mig resan i julklapp! Så nu blir det shopping och sightseeing i några dagar. Får se om jag hittar några miljövänliga och ekologiska pärlor i the Big Apple.


Ska du också ut och resa och precis som jag har dåligt samvete över flygresan? Då kan du klimatkompensera dina utsläpp. Ett företag som fixar detta åt dig är Tricorona. De räknar dessutom ut dina utsläpp som du sedan kan kompensera för. Det du gör genom Tricorona är egentligen att skänka pengar till miljöprojekt som bidrar till en minskning av utsläpp och därigenom klimatneutraliserar dina utsläpp.

Du kan även köpa utsläppsrätter via Naturskyddsföreningen. Dessa utsläppsrätter ”låses in” och kan alltså inte köpas upp av företag. Här kostar 1 ton koldioxid 275 kr, 2 ton kostar 550 kr och 4 ton 1 100 kr.

Min resa till New York och tillbaka resulterar i 3,53 ton koldioxid vilket kostar 758 kr att kompensera för på Tricorona. Räkna ut vad din flygresa har för klimatpåverkan HÄR.

Enhanced by Zemanta
4 responses to “Klimatkompensera resan

  1. http://greenapplemap.org/page/gamindex – finns en del tips där
    Wholefoods såklart med 🙂
    Vill minnas att jag såg en artikel för bara någon vecka sen om fler tips men kommer inte ihåg var. Trevlig resa!

  2. Hej Hannah
    Hoppas din resa blir bra trots all utsläpp. Du är helt otrolig vad du kan här på din sida.. kramar från mig

  3. Min resa med min mamma är också inplanerad till New York, jag kommer med spänning följa vilka ekologiska pärlor du lyckas vaska fram.
    (Och tack för info om klimatkompensering!)

  4. Nu är vi hemma igen och vi har haft en underbar resa, trots lite problem att ta oss dit. Ekologiska tips kommer i ett inlägg framöver 😉

Kommentera

