Vindruvor inlagda i ekologisk rom

Mina svärföräldrar har egna vindruvor på sin uteplats som faktiskt är riktigt goda. Små och fulla av kärnor, men söta. Nu brukar det sällan bli mycket av vindrovorna förutom att äta dem som de är, men i år bestämde sig min sambo för att göra något av dem.

Eftersom det är så mycket vindruvor har vi testat lite olika recept. Vi har gjort marmelad, fransk vindruvssylt och saft. Vi testar dessutom att göra inlagda vindruvor i rom och till min stora förvåning fanns det ekologisk rom på Systembolaget. Riktigt lyckat! Så lagom till Lucia blir det inlagda vindruvor (för dem som kan inta alkohol förstås). Romen heter The Akaya och kostar 240 kr på systemet.

Så nu återstår bara att se hur det hela smakar. Men jag förstår nu varför jag aldrig har smakat varken vindruvssylt eller vindruvsmarmelad tidigare … det är ett jäkla jobb att kärna ur dem! 😉

2 responses to “Vindruvor inlagda i ekologisk rom

  1. Hej. De inlagda druvorna i rom låter väldigt spännande! Blev de bra? och hur gjorde ni?

  2. Jag har tyvärr inte smakat dem själv eftersom jag fortfarande ammar, men enligt min sambos utsago så har han smakat godare saker. 😉 Det smakade tydligen mycket sprit och eftersom vi använde oss av egna vindruvor som var små så blev det väldigt mycket skal. Men om man använder större vindruvor så gissar jag att det kan bli betydligt bättre.

    Och receptet som vi följde hittar du här: http://www.alltommat.se/recept/Druvor-i-rom-4418

Kommentera

