Kan jag döda utan att tveka?

Idag damp det ner en fråga i inkorgen från Sandra. Hon undrar om jag älskar allt levande, eller finns det kryp som jag också kan slå ihjäl utan att tveka?

Intressant fråga som inte är så lätt att svara på som jag först trodde när jag läste det.

Jag älskar allt levande och har stor respekt för både djur och växter. Men som köttätare så dödar jag också djur utan större tvekan, varje gång jag äter kött. Även fast jag själv inte utför själva dödandet så är jag ändå orsaken till att just det djuret jag äter är död.

Jag dödar också myggor, fästingar och andra parasiter utan mycket ånger efteråt. Dessutom tar min kropp hand om mängder av djur utan att jag ens behöver tänka på det, speciellt under vinterhalvåret när förkylningarna härjar. För att inte tala om alla djur jag omedvetet dödar när jag tar en promenad.

Faktum är att bara genom att leva och bo så dödar jag både djur och växter.

Så det korta svaret är ja, jag kan döda djur utan att tveka. Men Jag tycker samtidigt att alla djur, även förkylningsvirus, är viktiga eftersom vi alla är sammankopplade i ekosystemet. Jag försöker därför respektera dem genom att handla och leva så miljövänligt som möjligt.

Det blev ett långt svar, men jag hoppas det svarade på din fråga. Hur är det med dig själv Sandra, dödar du djur utan att tveka? Och ni andra?

Lämna en kommentar