Woolfiller

Att tänka miljövänligt handlar inte bara om att köpa ekologiska grejer, utan även att använda mindre av naturens resurser, som att till exempel ta cykeln mer eller köpa mindre prylar. Ett sätt att minska köpstressen är att laga dina gamla kläder.

Häromdan hittade jag ett finurligt sätt att laga dina ullkläder på, genom att använda en tovningsteknik på hålen eller de slitna delarna. Du använder en bit ull, gärna i samma färg som ditt plagg, och en tovningsnål med små hakar på. Sedan lägger du ullen över hålet och sticker nålen i ullen och ditt plagg tills den nya ullen är inkorporerad i ditt plagg. Lätt som en plätt! Ett kit med filtnål och nåldyna samt ull går att köpa på Panduro Hobby eller så kan du köpa ett woolfiller kit från Woolfiller. Där hittar du också en liten film om hur du gör för att laga hålen. Det är ett riktigt smart sätt att laga hål på som jag inte tänkt på trots att jag pysslat med den här varianten av tovning.


4 svar till “Woolfiller

  1. Spännande! Bra att laga även större hål med. Ska absolut kolla in detta nästa gång jag får ett hål på en ulltröja.

  2. Jag också! Sen gäller det bara att hitta rätt färg på ull 😉

  3. Pingback: Uppdatera dina smycken | Trädkramaren

  4. Pingback: Fixarvecka – hål i tröjan | Trädkramaren

Lämna en kommentar